2007-12-24

doppare-dan

GOD JUL!

Visst är det mysigt med jul?! Jag har fått lite försmak redan, var med M:s släkt på julfirande i lördags och fick då årets första klapp och åt årets första julbord. Det första är ju alltid det bästa, sedan tycker jag att det blir mindre och mindre exotiskt för varje dag som går med köttbullar, skinka, jansson o.s.v. Ja, ni vet ju själva. Svenskt julbord är lätt att beskriva: du slaktar en gris, sedan tar du allt som möjligen kan tänkas gå att äta från den och serverar. Voila! Vi hade faktiskt grisfötter på julbordet ett år. Gissa vem som hade tjatat på farmor? Tror dock inte att någon annan än farfar ens rörde dem...

Igår tjuvstartade vi lite med julklapparna också. På morgonen hade snälla herr och fru E förbrett finfina klappar med rim, så jag blev jätteglad! På kvällen bytte jag och M, lika lyckat det! Det är grymt med en extra familj - dubbel glädje liksom! Jag tror aldrig att jag kommer att sluta bete mig som ett barn på julen...

Nu sitter jag hemma i julefriden i Charleswood med regnet droppande utanför fönstret och väntar på att resten av familjen skall komma hem från julegröten hos kusinerna i Örebro. Själv tillbringade jag morgonen i stallet med min darling där vi firade julen lite extra genom att nöjesåka fyrhjuling. Är det jul så är det! Årets julchock är annars att det inte blir någon kola i här i huset! Mor skyller på omtanke om mina tänder, men jag tror att andra motiv ligger bakom... Tråkigt är det i alla fall för de är en riktig delikatess, gjorda efter mormors gamla välbeprövade recept.

Nu skall jag tindra lite framför vår fina gran, som har vissa likheter med ett visst torn i Pisa.

Ha en underbar jul!

/M.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kalle Ankas julafton suger!!

Anonym sa...

jag är glad att du nämnde mina rim som jag låg sömnlös för innan de satt som en smäck ....precis som din klänning.

Anonym sa...

om ni vill ha fler vita jular kanske det är dags att sluta nöjesåka på fyrhjulingen!