2008-06-11

rapport från rotterdam

Nu är jag på plats! Allt har gått bra och jag har naturligtvis varit uppstressad alldeles i onödan. Som vanligt...

Rotterdam är jättefint med vatten överallt. Folket är trevligt, ingen glor på en för att man ser svenskt ut. Väldigt många är utlänningar som jobbar på rederier, överallt hör man folk som pratar engelska.

Svenska kyrkan, Sjömanskyrkan, där jag bor är också jättefin. Det liknar mer en ambassad med sina fyra våningar och 5000 kvm trädgård (Rotterdams största privatägda!). Dessutom finns det pool och bastu. Jag bor i ett litet rum i det som tidigare var prästbostad på tredje våningen och delar kök och badrum med två andra svenskar.

Igår kväll satt vi bänkade framför storbilds-TV:n, jag, de som jobbar här (eller i alla fall karlarna), ett gäng svenska sjömän och några svenska utbytesstudenter. Det var grymt att Sverige vann! Markus är ju på plats och har rapporterat om mycket god stämning i svenska gänget.

Just nu sliter jag mest med webbsidan. Det är massa strul med allt med inloggning och åtkomst och allt möjligt. Men nu börjar det lösa sig och det är bara upp till mig att jobba effektivt. Vad gänget här mest skulle behöva är nog en genomgång av datorerna... De har inte ens word och absolut inte program för att öppna en pdf. Det är lite så att folk förväntar sig att man har det, och då blir det svårt att kommunicera med omvärlden utan.

/M.

Inga kommentarer: