2008-01-07

deckare?

Jag har just plöjt mig igenom den första boken i delkursen Populärlitteratur som jag faktiskt anser givande. Än mer givande hade den nog varit om jag inte tvingats streckläsa den, men det är en annan sak...

Fröken Smillas känsla för snö. En bok jag har hört talas om, men inte läst förut. Helt klart värd att läsas. Genom kusen hör det till att svara på ett antal frågor kring boken. Det räcker liksom inte med att läsa den, man måste dissekera dess innehåll, vända helst på varje mening och fråga sig vad, vad tänkte egentligen författaren Peter Hoeg när han skrev detta? För visst måste han ha haft baktankar? Han kan ju inte bara låta Smilla tycka som hon gör utan vidare, nog måste det vara en kritik av kapitalismen, vetenskapen, ja hela det etablerade samhället i stort?

En mycket djupsinnig fråga som ställdes mig som student var vilken genre boken faktiskt tillhör. Är det en deckare? En filosofisk roman, en parodi - eller rentav en pastisch?! Själv vet jag inte. Men jag brukar inte gilla deckare. Fröken Smilla gillade jag.

Tydligen har Bille August gjort en film på boken. Skall nog ta och se den någon gång, även om den inte verkar ha mötts av några positivare omdömen av kritikerkåren.

Nu skall jag ringa CSN som är sitt rykte troget och blir extremt byråkratiskt och komplicerat så fort något går utanför mallarna.

/M.

Inga kommentarer: