2008-01-29

tillbaka

Jag har börjat se fördelar med att Jonas är borta. Exempelvis att hans rum är ledigt. När jag flyttade ut efter gymnasiet var han väldigt snabb med att ta över det och göra om helt. Rummet har gått från att vara fräscht vitt till att prydas av ett randigt banantyg, bongotrummor och en sån där sjukt ful mjuk Sverigehatt med horn. Det positiva med rummet är dock frånsett dekorationerna främst tre saker:

¤ Sängen. Bror var även mycket snabb med att ta över Markus (och tidigare Hockas..?) säng som är bredare än den han hade tidigare. Det är en säng att trivas i.

¤ Värmen. Far har fallit totalt för miljö/spartipsen som frodats i klimatfarornas spår. Temperaturen i huset har därmed sänkts och en luftvärmepump installerats. Pumpmakapären låter hela tiden och den lilla värme den sprider koncentreras främst till vardagsrummet och köket. Jonas gamla rum ligger i alla fall hyfsat nära så lite av värmen når även dit. Dessutom har jag skaffat duntäcke. Och filt. Och raggsockor.

¤ Nostalgin. Jag har ju bott i det där rummet i typ femton år av mitt liv. Jag känner mig hemma. Jag minns att jag när jag var liten brukade ligga och kolla på ljusstrimman som bildades i taket när dörren stod på glänt, och förundras över hur lik en drake den var! Ni vet draken i Bolibompa, sådan som den var innan den hottades till för att passa dagens moderna barn. Numera är jag tyvärr inte riktigt lika fantasifull.

/M.

1 kommentar:

Anonym sa...

i know the feeling, ush hos mina föräldrar är det också sviinkallt, till och med vattnet är kallt- det finns ingenstans dit man kan fly.