2008-01-28

and the story continues... (del II)

Jo. Tandlös med sönderbiten tunga spenderade jag tiden fram till nyår i soffan. Födan intogs enbart med sugrör och bestod av näringsdryck (riktigt äckligt) och favoriten; hemmapressad mandarinjuice. Jag var sjukligt hungrig men kunde inte stänga munnen och absolut inte svälja utan sov mest hela tiden. Det var en stor stund när jag efter ungefär en vecka kom på den innovativa idén att klippa rostat bröd med massa smör i tunna strimlor och sedan mosa in dem på sidan av munnen. Vid det laget var jag ärligt talat mest orolig för att torka ut och svälta ihjäl.

Min morbror fyllde vid denna tiden 50 år. Han bor på Gotland och hade naturligtvis ordnat stort kalas där hela släkten skulle närvara. Båtturen över till ön var första gången jag visade mig bland folk, och det var sannerligen intressant. Barn stirrade. Vuxna stirrade först, men tittade sedan snabbt bort när de kom på sig själva med hur otroligt opassande det är att stirra. Tilläggas kan att jag vid denna tid även hade variga sår i ansiktet som luktade så illa att Jonas inte kunde sitta i samma bil utan att dra ner rutan för att vädra.

Gotlandstiden spenderade jag mest sängliggande med den nya födofavoriten: chokladpudding med grädde. Inga problem med kalorierna där. Ett mycket positivt inslag var när Jonas och jag åkte in till Visby för lite shopping. Alla var trevliga, ingen stirrade (gotlänningar är tydligen vana vid det mesta) och jag hittade en klänning för halva priset och den kjol som än idag är en favorit!

Så var det dags attt åka hem och avsluta Planerad I-kursen och påbörja Statskunskap A. Jag kände mig mest som ett socialt ufo. Fortfarande inga framtänder och så läspade jag. Det funkade fint i alla fall. Jag hittade ju till och med min älskling Markus som tydligen faller för folk utan framtänder (fast han har erkänt att han till en början trodde att jag hade någon form av störning). Dessutom fick jag efter ett tag en så kallad bro fastlimmad. Visserligen hiskeligt gul och ful men ändå bra mycket bättre än inget. Och nu, ett antal operationer och ingrepp senare har jag alltså mina nya tänder! Om några veckor skall jag till en Dr. Ali som jag med alla medel tänker övertala att min haka behöver träffa en plastikkirurg. Sedan är jag som ny igen! Så... Fortsättning följer säkert...

/M.

Inga kommentarer: