2008-01-17

en kväll på slottet

Kroki [kroki'] (franska croquis 'flyktigt utkast', 'skiss', 'kroki', av croquer 'göra ett flyktigt utkast' (väl med tanke på pennans raspande) eg. 'krasa', 'knastra'), skissartad teckning efter levande modell, ofta i övningssyfte.
(Källa: ne.se)

I onsdags var Sofia, Emma och jag på kroki på slottet. Japp, kroki. Ni vet när man målar av en livs levande människa som står framför en i olika poser, naken. Denna happening äger rum varje onsdag klockan sex i Uppsala slotts ena torn, högst upp med grym utsikt över hela staden.

Det var tänkt mest som ett socialt experiment tror jag man kan säga. Gratis, lite lagom vågat sådär. Dessutom gick vi ju väl skyddade i grupp. Jag hade absolut ingen aning om vad vi hade att vänta. Och än mindre hur jag själv skulle reagera på denna fria nakenhet, jag som är så pryd. Jag hade nog föreställt mig att de andra som var där skulle vara ganska bohemiska. Ni vet sådär fritt konstnärliga, lite vegantypen...

Det visade sig vara hyfsat ogrundade föraningar. Människorna var helt vanliga, till och med trevliga. Och jag klarade ögonblicket när den femtioåriga kvinnliga modellen drog av sin rosa overall helt smärtfritt. Sedan handlade det mestadels om linjer och former; kvadrater och trianglar, syftning och helhetsintryck. Snabbt gick det; fem minuter per pose. Efter två och en halv timmes övning var vi väldigt trötta. Men det var faktiskt roligt! Jag har inte ritat nåt vettigt sedan jag gick på någon slags målarskola på lågstadiet. Och mina färdigheter utvecklades faktiskt under kvällen. Min sista teckning var bättre än den första!

/M.

Inga kommentarer: