2008-02-12

inspirerande

Jag hade långdag i skolan idag; åkte dit med mamma vid åtta, pluggade i en timme och sedan föreläsningar mellan 10.00 och 15.00 med en timmes lunchpaus. Sedan pluggade jag faktiskt 45 minuter till. Jag vet att det för en vanlig knegare kan låta som en ganska skön dag, men för en student (eller i alla fall mig) är det bra jobbat.

Under eftermiddagen var herr informationsdirektör för Saab Bofors Dynamics där som gästföreläsare. Vi har tidigare även gästats av BAE Systems dito. För mig som gammal Karlskogabo, och därmed mer eller mindre infödd familjen Bofors, är det intressant att höra hur dessa professionella imageskapare framställer sina företag. Saabs infochef var väldigt duktig, han klarade snyggt tämligen grova påhopp kring försäljning av vapen till USA och liknande (tydligen ligger ansvaret enbart hos regeringen). Hans föreläsning var överhuvudtaget väldigt inspirerande, han verkar vara väldigt kunnig och proffsig på ett trevligt och sådär otvunget sätt...

På praktikfronten har det inte hänt så mycket sedan sist. Och nu har även projekt sommarjobb inletts. Det tar så galet lång tid! Varje litet företag måste ju promt ha sin egen databas som man skall fylla med eventuell kompetens för att de eventuellt skall kunna ringa en om de eventuellt i framtiden skulle känna att det eventuellt är nödvändigt. Det räcker inte med CV och plågan personligt brev längre; nu skall allt göras dubbelt upp.

/M.

Inga kommentarer: